.. PENJARAKAN LIDAHMU ..

Setelah beberapa lama tidak berkongsi cerita, kali ini aku nak sembang-sembang sikit pasal mulut manusia yang gemar untuk berkata-kata. Tak kiralah benda tu betul atau salah. Mungkin dah lumrah manusia agaknya suka bercerita ataupun mendengar cerita. Cuba ingat masa korang sekolah rendah dulu, kalau cikgu cakap "ok murid-murid semua, cikgu ada cerita, nak dengar tak?". Kompem korang akan jawab "Nak.." kan? Kalau boleh cerita yang disampaikan tu biarlah benda yang baik-baik saja dan bukan benda yang boleh memalukan seseorang apatah lagi benda yang tak betul. Kita ni bila dah mula bergosip tentang sesuatu, agak susah la nak stop kan.




Apa yang paling penting sebelum kita bercakap, kita kene fikir panjang dulu. Cakap tak boleh ikot sedap mulut saja. Aku sendiri pun kadang-kadang cakap main lepas. Kalau tak boleh nak lepas kat mulut, aku lepas dalam hati saja. Kadang-kadang kita tak sedar mungkin ada orang-orang yang tersinggung dengan kata-kata kita. Aku pun tak terlepas dari menyinggung perasaan orang time bercakap. Selain daripada mulut dan lidah yang Tuhan bagi, Tuhan jugak kurniakan kita akal fikiran. So, better fikir dulu sebelum kita cakap apa-apa. Lagi-lagi kalau perkara yang kita nak cakap tu mungkin agak sensitif atau menyinggung orang lain. Aku pun bukan sempurna sangat. Perkongsian kali ni mungkin lebih kepada untuk ingatkan diri aku sendiri.



No comments: