.. FANATIK BOLA ..



Umum dah tahu yang pasukan Bola Sepak Malaysia telah menjadi juara AFF Suzuki Cup pada Disember yang lepas. Peminat-peminat Bola Sepak di Malaysia juga tiba-tiba menjadi fanatik rentetan daripada kejayaan ini. Aku juga tak terkecuali dari menerima tempias rasa fanatik ni. Jadi untuk membuktikan rasa fanatik aku tu, aku telah menghadirkan diri ke Stadium Nasional Bukit Jalil untuk perlawanan separuh akhir menentang Vietnam dan perlawanan akhir menentang Indonesia. Kalau sebelum ni, boleh dikira la berapa kali sangat aku nak pergi tengok perlawanan bola kat stadium ni kan. So kompem la yang kali ni aku memang betul-betul fanatik. Nak cerita fanatik ni, kawan aku dari Terengganu pun sanggup turun semata-mata nak support team Malaysia.


Amerul Afiq - 23 Tahun - Dungun


Time pergi beli tiket pun suasana kat Stadium Nasional Bukit Jalil tu dah meriah. Banyak kedai-kedai yang jual jersi, topi, t-shirt dan macam-macam lagi untuk penyokong-penyokong Malaysia dan juga Indonesia. Aku ada rasa macam nak beli, tapi tunggu dulu la. Kompem masa hari perlawanan tu harga akan jadi lagi murah. Bukan berkira, tapi berjimat. Kelihatan juga wartawan dari Indonesia sudah mula membuat liputan dekat area kedai-kedai yang menjual benda-benda yang aku cakap tadi. Masa hari perlawanan, penyokong kedua-dua pasukan dah boleh masuk start pukul 3 kalau tak silap. Aku pukul 3 baru nak gerak dari rumah. So dua kerete di bawah satu naungan Perodua iaitu Myvi dan Kancil bergerak dari Klang melalui lebuhraya KESAS. Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi bersama. Izwan, Izzmal, Mozart, Ejad dan tidak dilupakan Topek. Apalagi, bendera Malaysia selit kat tingkap la. Nampak sikit kefanatikan. Memang stylo lebuhraya KESAS hari tu bila ada banyak kereta yang sama-sama menyelitkan bendera Malaysia dekat kereta masing-masing. Jalan dah memang sesak dekat area stadium tu. Parking pun agak jauh la. Suasana di luar stadium memang meriah habis. Gambar kat bawah ni daripada lensa Amerul Afiq.






Macam-macam ragam manusia aku dapat tengok kat luar stadium tu. Tak sangka jugak dapat jumpa kawan-kawan IPG Kota Bharu. Lagi aku tak sangka bila dapat jumpa balik kawan-kawan sekolah menengah aku dulu. Tapi memang sangat best la melihat mereka-mereka yang datang dengan style yang tersendiri tak kira budak kecil ataupun yang dewasa. Semuanya datang dengan satu tujuan, menyokong dan mengharapkan kemenangan team Malaysia.










Ada satu benda yang aku nak share dengan korang. Dah la aku parking kereta agak jauh dari stadium. Lepas parking tu aku dengan member-member yang lain pun jalan la kaki bergerak ke stadium tu. Dah dekat nak sampai kawasan stadium tiba-tiba aku teringat sesuatu. Tiket tertinggal kat kereta la. Semua buat muka angin je dengan aku. Tapi dengan semangat kesukanan dan berpasukan yang tinggi kitorang patah balik ke tempat parking kereta tadi. Inilah semangat yang kita mahukan. Lepas ni insyaAllah aku akan post suasana dalam stadium pula. Malaysia Boleh!





No comments: